Tuesday, March 10, 2015

stress & dance therapy

Let’s relieve stress by dancing!!
Di sini saya ingin berkongsi salah satu tips untuk melegakan stress kerana saya percaya semua orang pernah mengalami stress.
Stress atau tekanan adalah sesuatu yang tidak asing lagi bagi kita. Menurut Santrock (2003) stress merupakan respon individu terhadap keadaan atau kejadian yang memicu stres (stressor), yang mengancam dan mengganggu kemampuan seseorang untuk menanganinya (coping)(Sumber, https://rumahradhen.wordpress.com/materi-kuliahku/semester-iii/perilaku-dalam-berorganisasi/pengertian-stres-dan-jenis-jenis-stres/)
Penyebab stress boleh disebabkan oleh faktor persekitaran, kerja dan hubungan. Manakala bagi kebanyakkan pelajar seperti saya pula, tugasan dan peperiksaan yang semakin dekat merupakan punca utama saya tertekan. Punca stress mungkin adalah sama bagi setiap orang ,namun yang membezakannya adalah cara kita mengendalikan stress tersebut. Sekiranya stress tidak dikendalikan dengan baik, kemungkinan untuk menjadi lebih kronik adalah pasti. Dirundung oleh stress yang kronik dan berpanjangan akan menyebabkan sel sistem imun menyerang badan kita dan menyebabkan penyakit seperti asma, alergik, lupus, rheumatoid arthritis dan banyak lagi( Mitchel, 2013).
 Salah satu cara untuk melegakan stress adalah dengan menjadi kreatif. Bagi saya, terapi tarian adalah ekspresi yang kreatif dan boleh dilakukan oleh semua orang. Hari ini, terapi tarian telah dikenal pasti sebagai kepentingan untuk individu yang sedang pulih daripada penyakit kronik fizikal, emosional dan sakit mental. Bagusnya tentang terapi tarian adalah, membantu menyembuhkan secara fizikalnya iaitu pergerakkan, koordinasi dan keseimbangan. Selain itu, melegakan juga ketegangan emosi dan mental, meningkatkan kesedaran diri dan sebagai saluran kreatif untuk melegakan emosi.  Semua pasti pernah mendengar mengenai Zumba, tango, salsa dan tarian yang sewaktu dengannya kan..zumba juga boleh dijadikan sebagai cara untuk melegakan stress. Jangan risau sekiranya malu untuk pergi ke studio , boleh je cari dalam youtube dan lakukan sendiri dalam bilik. So..tunggu apa lagi, mula lah sekarang.
Sumber: google image

Rujukan:

Mitchel, D,.(2013),.The woman’s guide to stress relief in 7 easy steps,.St Martin’s Paperback.New York

Posted by: melissa wong, 42045

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. I always do that.whenever i stress,i will express it through my dance although i do not know how to dance.
    ^-^-^-^..

    ReplyDelete
  3. Sangat setuju!! Bagi saya menari boleh mengurangkan stress sebab peluh kita keluar.. I like to dance tp badan keras..haha.. Saya suka berzumba + menari = kepuasan..

    ReplyDelete