Wednesday, March 16, 2016

REMAJA DAN SEXTING


                                                                 Sumber : Google


Sebelum saya masuk dalam topik ini lebih lanjut ingin saya bawa rakan - rakan semua ke dalam suatu cerita seorang remaja yang terlibat dalam gejala sexting ini. Michaela Synder 12 tahun merupakan seorang anak kepada Sarjan Polis di suatu negara barat. Apabila Michaela mencecah umur 12 tahun, minatnya terhadap golongan berlainan jantina amat tinggi sehinggalah dia mempunyai seorang teman lelaki yang sama gred dengannya. Michaela sanggup melakukan apa sahaja untuk mengekalkan hubungan mereka kerana dia sudah tergila - gilakan teman lelakinya itu. 


Sering kali remaja kurang keyakinan diri dan akan melakukan perkara-perkara yang tidak sihat untuk kasih sayang terhadap orang lain. 

Teman lelaki Michaela yang meminta beliau untuk menghantar gambar separuh bogel dari telefon bimbitnya. Pada mulanya, Michaela enggan dan berasa tertekan untuk menghantar gambar kerana teman lelakinya mengugutnya. Dia terpaksa sama ada menghantar gambar tersebut atau teman lelakinya itu akan meninggalkan Michaela.

Namun hal ini dapat diketahui juga oleh ibu Michaela apabila ibunya mendapati gambar - gambar yang terdapat di telefon pintarnya itu. Tanpa berlengah lagi ibu dan bapanya segera ke rumah teman lelakinya itu tetapi semuanya sudah terlambat kerana gambar - gambarnya yang tidak patut itu telah disebarkan kepada rakan - rakan sebayanya dan akhirnya dia dipersendakan. Apa yang mengecewakan dalam hal ini ialah ibu - bapa  Michaela menyangkakan bahawa dia boleh melalui hal ini kerana dia dan kakaknya mendapat pendedahan mengenai seks, tekanan remaja dan keyakinan diri daripada ibu dan bapanya, tambahan pula bapanya seorang polis yang menyiasat tentang jenayah seks. Tetapi pendedahan tanpa kawalan tidak berkesan kerana Michaela selalu berasa sunyi dirumah.


Sumber : Google


SEXTING ?? 
Sexting bermaksud melibatkan perkongsian imej bogel atau seksual, secara amnya diri sendiri, dengan orang lain melalui teks / media sosial pesanan / segera.


Merujuk kepada blog yang berada di American Counseling Association saya amat tertarik mengenai penulisan dan tajuk yang ditulis oleh Adina SIlvestri yang bertajuk Mental Health and Children: Sexting and Harassment . Remaja yang membesar dalam dunia teknologi tanpa sempadan ini, tidak kira remaja ataupun masih kanak - kanak terlalu banyak dijamu dengan hidangan teknologi yang canggih - manggihlah katakan contohnya penggunaan telefon pintar pada usia yang tidak sepatutnya. Pendedahan telefon pintar ini dan kesannya kepada remaja dan kanak - kanak akan mendidik mereka untuk hanya MELIHAT sahaja tanpa BERFIKIR. 
Ini kerana mereka yang sepatutnya melakukan aktiviti harian seperti bersosial dalam erti kata bersosial yang sebenar seperti keluar bersama rakan - rakan dan mengalami pengalaman sebenar untuk membentuk kendiri diri. 

Remaja yang terlibat dengan gejala sexting ini mempunyai 3 senario iaitu : -

  • Pertukaran gambar selalunya diantara 2 pasangan
  • Pertukaran gambar diantara pasangan dan dikongsi bersama orang lain
  • Pertukaran gambar diantara 2 orang walaupun tidak mempunyai hubungan tetapi dikongsi bersama orang lain.


Sumber : Google



Fakta pantas  tentang sexting:

  • 11% remaja mengakui bahawa mereka telah menghantar gambar kepada orang asing (Cox Communications)


  • 80% daripada remaja yang melakukan sexting adalah di bawah umur 18 tahun (Cox Communications)


  • Lebih separuh (57%) daripada remaja daripada kajian 2012 melaporkan bahawa mereka  telah diminta untuk menghantar mesej berbaur seks yang (JAMA)


  • 12% daripada gadis-gadis remaja merasa tertekan untuk menghantar mesej berbaur seks (Kempen Kebangsaan)


  • 38% daripada gadis-gadis remaja dan 39% daripada kanak-kanak lelaki remaja mengatakan mereka mempunyai mesej teks senonoh atau e-mel-asalnya bertujuan untuk orang lain yang dikongsi dengan mereka (Kempen Kebangsaan)



Sumber : Google



Mengapa  Remaja Melakukan Sexting?

Terdapat pelbagai sebab remaja melibatkan diri dalam sexting. Sesetengah orang mungkin merasa tertekan ke dalam berbuat demikian dan kemudiannya akur kepada tekanan itu. Lain-lain pula  hanya berminat dengan seks dan menggunakan sexting sebagai saluran untuk mengetahui lebih lanjut mengenai aktiviti seksual. Walaubagaimanapun, ia adalah tingkah laku berisiko yang boleh tanah mana-mana remaja terdedah dalam kesusahan contohnya berasa tekanan akibat gambar - gambar mereka tersebar dan menjadi bahan jenaka kemudian boleh menjurus kepada bunuh diri. 




Sumber : Google
Kesan Jangka Panjang Sexting 


  • Terdedah kepada manipulasi gambar di internet
  • Pornografi kanak - kanak
  • Dilabel sebagai pesalah seksual
  • Ibu - bapa dilabel oleh orang sekeliling

Akhir sekali bagaimana kita mengajar remaja untuk mengelakkan tingkah laku dalam talian yang berbahaya ini. Pertama sekali, kita perlu menyediakan latihan dan pendidikan. Contohnya remaja boleh diajar kemahiran membuat keputusan. Melalui pendidikan dan membolehkan mereka untuk berfikir melalui situasi yang sukar, Kita sebagai kaunselor pelatih haruslah bersedia untuk membantu bukan sahaja remaja tersebut tetapi ibu - bapa untuk menangani hal yang sedemikian kerana dari pendedahan dari ibu - bapa itu sendiri tidak mencukupi tanpa pengawasan penggunaan gadjet untuk melindungi anak mereka terlibat dengan gejala sexting ini.

SUMBER

  1. https://www.psychologytoday.com/blog/teen-angst/201502/teen-sexting
  2. https://homesecuritysite.wordpress.com/2013/10/09/child-safety-are-you-aware-of-the-potential-dangers-of-sexting/
  3. http://www.khou.com/story/news/features/2014/10/07/study-sexting-is-the-new-normal-for-teenagers/16879433/
  4. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0736585315000295
  5. http://www.chicagotribune.com/lifestyles/ct-sexting-youth-new-normal-balancing-20141006-column.html
  6. http://www.teensafe.com/blog/teen-sexting-part-sexting-natural/
  7. http://resources.uknowkids.com/blog/daughter-of-police-sergeant-victim-in-sexting-scandal




NUR SYAFAWANI BINTI MOKTAR ( 48379 )


No comments:

Post a Comment