Tuesday, May 26, 2015

Senyuman Memupuk Satu Ikatan



Senyum? Semua orang tahu senyum itu apa dan bagaiman cara nak senyum kan? Senyuman boleh memupuk sebuah perhubungan dan mengeratkan lagi perhubungan yang sedia ada. Malahan senyuman mempunyai kuasa yang hebat, iaitu boleh membuatkan orang yang sedang marah menjadi tenang. Namun begitu, senyuman mempunyai banyak maksud yang tersirat dan hanya yang memberikan  senyuman itu sahaja mengetahui maksud disebaliknya. Pelbagai jenis senyuman yang ketahui, antaranya adalah senyum kambing, senyum mengejek dan senyuman manis. Senyuman boleh mempengaruhi emosi orang yang melihatnya. Bagaikan lagu M. Daud Kilau :

 
 sumber: youtube

                                                                  Senyumlah, senyumlah
                                                                    Ahai cik mek molek
                                                                 Senyumlah, senyumlah
                                                                    Ahai cik mek molek. 

 
sumber: google



Senyuman mempunyai kuasa untuk mempengaruhi seseorang individu dan dalam konteks kaunseling, senyuman yang diberikan oleh seorang kaunselor mampu untuk membuatkan klien lebih yakin dan percaya dengan kaunselor. Saya akui sebagai seorang kaunselor sepatutnya muka yang manis perlu di pamerkan kepada klien walaupun sedang berada dalam konfliks.
Di sini saya nak kongsikan pengalaman saya, yang mungkin membuatkan anda semua berfikir banyak kali untuk tidak senyum selepas ini. Berdasarkan pengalaman saya, pernah sekali saya mulakan hari saya dengan muka yang masam apabila bangun pagi dan sepenjang hari saya semua pekerja yang saya lakukan tidak menjadi, malah makin teruk. Hal ini menyebabkan, keadaan saya sepnajng hari itu sangat teruk dengan keadaan emosi yang tidak stabil. Orang disekeliling saya juga tidak berani untuk mendekati saya. Namun begitu, hari seterusnya saya mulakan hari saya dengan senyuman ketika awal pagi setelah bangun tidur, cuba teka apa yang terjadi? Hari saya berjalan lancar dan semua pekerjaan yang saya lakukan menjadi. Orang disekeliling saya juga turut ceria dan paling tidak saya sangka saya berjaya membantu klien saya mencari jalan menyelesaikan isu beliau. Disamping saya mendapat klien baru yang tertarik dengan gaya saya yang ceria, serta beliau mempercayai saya untuk membantu beliau.
Sekarang dah nampak kenapa kita perlu senyum? Serta bagaimana senyuman itu boleh membina sebuah hubungan? Jadi jangan lupa senyum. 
sumber: google

Noor Farizatun Amsa Binti Che Omar\
45057

6 comments:

  1. bila tengok video Cek Mek Molek rasa macam mau gelek pula....Asma silakan demo gelek kedah...hahahaha

    ReplyDelete
  2. Yaaa!! Keep it up Asma..good sharing actually.. sememangnya senyuman itu mampu mengubah sesuatu ya.. Apapun keadaan tetaplah tenang dan sentiasa senyum..dan paling pnting, bsyukur atas segala keadaan!

    ReplyDelete
  3. Asma, remember to smile everyday like what you do right now.. It is a positive power that influences surrounding people to be happy. Let's smile and laugh together, ahahahaahahahahahahaahaha!!!!

    From
    Tan Yao Xiong
    44370

    ReplyDelete
  4. Good job asma!! Memang sesuai tajuk ni dengan kamu.. Perkongsian yg sangat menarik.. kita harus sentiasa senyum & tenang dlm mhadapi apa jua cabaran di luar sana..

    ReplyDelete
  5. Asma, remember to smile everyday like what you do right now.. It is a positive power that influences surrounding people to be happy. Let's smile and laugh together, ahahahaahahahahahahaahaha!!!!

    From
    Tan Yao Xiong
    44370

    ReplyDelete
  6. Asma, senyumanmu menawan kalbu. hihi satu hari asma tak senyum tu bukan asma. hehe suka self disclosure asma dengan topik tu, rasa tajuk ni sesuai sgt sgt dengan asma and suka gambar terakhir tu, :)

    -Atiqa Anuar (44158)

    ReplyDelete