Friday, March 14, 2014

BUKAN mudah " MEMANUSIAKAN" manusia



SUDUT PANDANG :  NUR IZZATI BINTI SABTU, JOHORIAN :)



Taken from MH370 Picture.


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang dirahmati Allah hendaknya.
Isu MH370 semakin hangat diperkatakan. Ketiadaan jawapan dalam persoalan sudah tentu menimbulkan banyak spekulasi dan judgement dalam pemikiran insan yang bergelar manusia. Sudah tentu scrolling di Facebook juga kian membuak-buak tanpa ada hentinya.

Inilah yang dinamakan kehidupan, semakin kita diuji semakin hebat ujian dalam kesabaran. Dari sudut inilah, keperluan kaunselor itu dipandang dan digunapakai. Kemahiran yang telah dipelajari,jangan kita siakan. Saya melihat, kepakaran kita sangat dituntut dalam mengendalikan kes-kes yang berbentuk pengawalan emosi dan tekanan, dan ternyata di kaca televisyen,ianya  sangat- sangat diperlukan bagi mangsa-mangsa kejadian ataupun keluarganya yang terdekat.

Dan sudah tentu menjadi kebiasaan bagi diri kita yang lemah, atas setiap permasalahan yang belum diselesaikan itu akan membuat jiwa tak tenang, hati yang gusar, pikiran yang resah, muncul pelbagai keraguan, bahkan terkadang hampir putus asa menunggu permasalahan itu cepat berlalu dari dalam diri. Pada masa inilah nilai kesabaran, keikhlasan, kecerdasan, kematangan dan tentunya yang paling utama, adalah keimanan, akan menjadi salah satu benteng yang kukuh untuk menghindari diri dari terpengaruh dengan setiap berita yang tidak dapat ditemui betul ataupun tidak.

Permasalahan-permasalahan yang datang , jika difikir secara logik, tidak hanya berasal dari diri sendiri saja, bahkan terkadang permasalahan itu pun boleh datang dari orang lain di sekitar kita. Jika kita tidak menguatkan iman, tidak mampu bersikap dewasa dalam bertindak, matang dalam pemikiran, luas dalam ilmu dan pengalaman, bahkan tidak menyerahkan semuanya kepada Sang Khalik iaitu pencipta, setelah berusaha keras dan cerdas, maka sangat dikhuatiri diri kita juga akan menjadi seseorang yang semakin lemah, rapuh, putus asa, frustasi dan cenderung ke arah depresi.


Letakkan empati yang dipelajari di dalam diri, dan kita tidak akan pernah rugi. Teruskan berdoa dan jangan berputus asa kerana doa merupakan senjata orang mukmin. 

Meminjam sedikit kata-kata dari Kapten Norudin MH370 berkenaan insiden ini ialah , 

"Di mana sains berakhir , disitulah kuasa ALLAH bermula " J J

-WALLAHUALAM _

No comments:

Post a Comment