Saturday, March 15, 2014

Mendapatkan Kawan Dan Menarik Perhatian Manusia


Assalamualaikum w.b.t dan salam satu kaunseling :)

Sebelum baca blog saya pada hari ini semua DIJAWIBKAN SENYUM :) :) :)

Saya harap semua  sihat-sihat belaka :) mesti kamu semua hairan kenapa saya asyik-asyik letakkan simbol SENYUMAN :) sebab CHARLES SCHWAB berkata bahawa harga senyuman adalah lebih daripada sejuta dolar, saya yakin kenyataan itu adalah benar. Hal ini, kerana saya dapat melihat seorang rakan baik saya yang tidak jemu memberikan senyuman kepada semua orang membuatkan beliau amat disenangi oleh kawan-kawan dan semua orang.

                                        “TERSENYUMLAH”

         Pada hari ini apa saya ingin kongsingkan di blog yang sangat menarik ini bagi tantapan buat sahabatku yang disayang :) Bagaimana cara mendapatkan kawan dan mampu mempengaruhi seseorang. Saya yakin semua ingin memiliki kawan yang baik kan ?? serta mampu membimbing kita dengan baik. Saya sangat bersyukur kerana dari saya sekolah tadika sehingga la saya berada di UNIVERSITI ini saya dianugerahkan rakan-rakan yang baik dari segi  akhlak, sikap, berbudi bahasa dan sebagainya :) Saya harap kawan-kawan lain juga merasakan apa yang saya rasa sekarang  :) Cuba anda melihat rakan sebelah anda kiri, kanan, belakang, depan dan sekelas senyum la dengan mereka kerana mereka adalah insan yang sentiasa mengembirakan hidup kita disaat kita berjauhan dengan keluarga ....... Satu tarikan yang sangat kuat untuk kita mengambil hati kawan dengan dapat memberikan pertolongan sebenar dengan tanpa mengharapakan balasan dan mahupun mengambil kesempatan. Apabila kita Berjaya melakukan demikian maka anda menang tiga faedah iaitu, mendapat sahabat-sahabat yang ikhlas, orang-orang yang memusuhi anda sebelumnya akan kagum dan menghormati anda, dan rakan-rakan lain dapat melihat kehebatan dalam diri kita dengan kebijaksanaan, diplomasi dan ketabahan yang kuat.

     MESTI KAMU TERTANYA KENAPA SAYA FOKUSKAN KAWAN WAL HAL SEKARANG KITA DALAM MAKMAL KAUNSELING II kalau semua masih ingat tajuk saya ada juga menekankan cara mempengaruhi orang dan sama maksud dengan menarik perhatian. MEMPENGARUHI ORANG sini buka bermaksud kita nak berniaga nak tarik pelanggan hehehe :) sebagai bakal kaunselor kita perlu menarik perhatian individu agar kita mendapatkan kepercayaan daripada mereka ... Bukan dalam sesi kaunseling sahaja di luar juga kita perlu melihat bahawa di kehidupan masayarakat kita perlu meyakinkan KERJAYA KAUNSELOR dengan masyarakat.


BAGAIMANA ANDA BERJAYA MENARIK PERHATIAN MANUSIA??? Kita nak bagi duit, makanan, harta, semua itu bukan la satu tarikan buat manusia. Apa yang paling penting kita perlu memberikan perhatian, penghormatan , persahabatan dan meletakkan perasaan mereka pada tempat iktibar. Saya yakin sekiranya kita mengamalkan 4 perkara ini perasaan akan bertukar kepada kasih sayang , penghormatan dan tolong menolong. Percayalah bahawa kebanyakan manusia mampu berpengaruh kepada manusia ialah mereka yang mempercayai kepentingan manusia.
Hasil pembacaan buku PERSONALITI UNGGUL terdapat satu ungkapan yang membuatkan saya tertarik yang mengatakan “ adakah anda memperhatikan orang lain atau anda tidak memperhatikan selain perkara-perkara yang anda perlukan??” tanpa kita sedari mendapati bahawa kita tidak memperhatikan selain apa yang penting bagi kita. Kebiasaanya manusia ini apabila dia merasakan seseorang itu memperhatikan dan mengambil berat dengan kita maka mereka merasakan kita penting dalam hidup mereka. Oleh itu, apa yang dapat kita lihat sini kita mengambil berat dalam hal kecil juga mampu menarik perhatian J.
Pertama kali saya melihat sejarah kehidupan Theodore Roosevelt tertarik dengan kepelbagaian pengetahuan beliau. Kawan-kawan boleh menonton berkaitan beliau  http://www.youtube.com/watch?v=ZlxVDdBtFQQ :) 

 

   Bagi beliau cara untuk menarik perhatian seseorang agak mudah kerana apabila beliau mengetahui siapakah tetamunya, pada malam itu beliau akan membaca tentang sesuatu perkara yang dijangkanya akan menarik perhatian tetamunya. Begitu juga kita sebagai bakal KAUNSELOR perlu membuat persediaan dalam melaksanakan aktiviti bimbingan, kelompok dan sebagainya kerana sudah pasti kita telah mengetahui serba sedikit ahli mahupun peserta yang kita akan kendalikan. Saya percaya sebelum kita ingin melakukan satu perkara seperti perniagaan, temu duga dan lain-lain kita perlu mengetahui serba sedikit berkaitan individu berkenaan. Oleh kerana berdasarkan pengalaman saya bekerja di sebuah syarikat SWEET SECRET BAKERY saya sedar bahawa jika saya tidak tahu apa yang digemari dan tidak pandai berbual sesuatu yang menyeronokkan, saya sudah pasti sehinggakan hari ini mendapat bantuan yang diberikan J
“ Perkatakanlah tentang sesuatu yang digemari oleh orang lain “

-mutiara/ blue -




2 comments:

  1. assalamualaikum..erm,sangat menarik intipati dalam blog ini..perkongsian cerita yang sangat
    berkualiti..terima kasih kepada cik pemilik blog ini..saya mengharapkan luahan minda dan perkongsian fikiran di ruangan blog..ill keep observe n follow u..

    by:miss No Blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.... terima kasih atas sokongan anda :)

      Delete