Saturday, March 22, 2014

COUNSELLING PROCESS :) :) :)

Hello everyone J
How are you all today??? Fine???
Hope the day you all go through today going smooth…. J J
Today,at this blog I’m gonna to share on the stages that we use to do group counselling. Hope the information I share, give benefit to all .
resources : https://www.youtube.com/watch?v=p5dJoq5C7LU
Seperti mana kawan-kawan tau, kaunseling kelompok ini mempunyai proses kaunseling bagi memastikan seseorang kaunselor tersebut boleh memimpin kelompok dengan lebih EFISIEN dan EFEKTIF,. Oleh itu, Proses kaunseling ini harus dijalankan mengikut 3 peringkat di bawah:
1.      “BEGINNING STAGE”
You all tau tak apa itu beginning stage???Bukan stage pentas tu..ahahha…tp…stages in counselling process…okey..sekarang saya akan terangkan apa itu beginning stages untuk process kaunseling
Beginning stages merupakan satu peringkat dimana kita sebagai kaunselor harus membina hubungan dengan klien kita, menetapkan peraturan kumpulan, mengetahui apa yang diharapkan daripada sesi, tahap keselesaan dan kandungan kumpulan untuk sesi-sesi yang akan datang.
Sebagai contoh, kita boleh melakukan aktiviti  mengeratkan hubungan diantara para peserta. Peserta akan diberi belon dan menulis nama mereka di atas belon itu, kemudian peserta akan membuat bulatan dan belon-belon peserta dikumpul di tengah kumpulan.Selepas itu, para peserta akan mengambil belon-belon mereka. Melalui aktiviti tersebut, kita dapat melihat tingkah laku peserta dan pada masa yang sama para peserta akan lebih mengenali antara satu sama lain.

2.      “MIDDLE / WORKING STAGE”
Middle stage????
working stage???
sama maksud ke kawan2???
yupsss!!!...same meaning...
Now, i'm will telling you all what is working stage..
working stage is where.... kita sebagai kaunselor harus memberi  perhatian kepada tujuan atau objektif bagi kelompok kaunseling tersebut. Para peserta akan mempelajari bahan baru, membincangkan pelbagai topik dan melibatkan diri dalam perkongsian. kita juga perlu memberikan tumpuan kepada dinamik kumpulan kerana ahli-ahli boleh bertindak balas dalam cara yang berbeza yang boleh menimbulkan salah faham dalam ahli kelompok kaunseling tersebut.

3.      “ENDING / CLOSING STAGE”
Peringkat ini adalah peringkt untuk menamatkan sesi kaunseling dalam kelompok. 
Dah nama END kan,so sure semua orang tau apa itu ending stage.
Pada tahap ini, Ahli boleh berkongsi apa yang telah mereka pelajari, perasaan mereka selepas melakukan perkongsiaan dan bagaimana mereka merancang untuk menggunakan apa yang mereka pelajari.


*that’s all from me, enjoy the reading my dear friends. J J J
Have a good day J J J J
By momo J J

No comments:

Post a Comment