Assalamualaikum dan selamat pagi
sahabat-sahabat G1!!!!hihihihi..
Mulakan hari dengan senyuman J J J
bila cakap mengenai kaunseling
kelompok,saya tertarik nak cerita pengalaman saya waktu di kem Kemahiran Asas
Menolong bersama pelajar PRS,Politeknik Kuching..Mungkin kem yang saya pergi
haritu bukanlah buat sesi kaunseling kelompok yang sebenar tapi kami yang pergi
kesana cuba untuk mengaplikasikan kemahiran yang pernah diajar oleh Puan
Salmah…saya mengaku masih lagi dalam pembelajaran tapi saya rasa kem tersebut
sangat mencabar saya sebab melaksanakan sesi kelompok tersebut bersama ahli
yang saya tidak kenal. Pada permulaan perkenalan,kami memang membuat aktiviti
perkenalan seperti yang saya tonton tadi perkenalan kelompok yang dilakukan
oleh Corey…memang mendalam waktu buat sesi perkenalan..sehingga dua sesi baru
habis sesi perkenalan saya dan ahli-ahli kelompok..bagi saya yang menyebabkan
ahli-ahli kelompok mudah berkongsi disebabkan cara untuk membina hubungan
mungkin menggunakan kemahiran yang telah
diajar..jadi,disini saya nak beritahu sahabat-sahabat sekalian,saya lebih gemar
menggunakan teori PCT yang diasaskan oleh Carl Rogers. Teori ini menekankan
tiga perkara dalam menjalankan sesi
iaitu:
Kongruen/jujur
Kaunselor mestilah mempunyai sifat yang
jujur dalam perhubungan dengan klien. Antara sifat jujur yang perlu ditonjolkan
oleh kaunselor ialah bersifat natural, terbuka, spontan, tidak defensif dan
konsisten. Kaunselor juga dapat berkongsi aksi dan reaksi dari segi mental dan
emosi dan tidak teragak-agak untuk memberi maklum balas terhadap masalah yang
dihadapi oleh ahli.
Menerima Tanpa Syarat
Penerimaan tanpa syarat kaunselor terhadap
ahli dalam kumpulan bermaksud kaunselor menerima diri ahli yang sebenar.
Kaunselor perlulah melayan ahli sebagai manusia yang bermaruah dan unik
walaupun ahli datang dengan masalah yang negatif. Kaunselor tidak boleh
memandang negatif terhadap permasalahan ahli dan tidak membuat tanggapan pada
ahli dengan tanggapan yang negatif.
Berempati
Kaunselor mestilah mempunyai sifat empati
dalam setiap masalah yang dihadapi oleh ahli kumpulan tetapi bukannya sifat
simpati. Sifat empati menunjukkan kebolehan kaunselor untuk memasuki ruang
rujuk atau dunia ahli dan turut membenarkan kaunselor mengalami proses mental
dan emosi yang dialami oleh ahli.
Bagi saya,tiga perkara diatas perlu ada
dalam diri kaunselor bagi mengelakkan “bias” pada ahli yang baru dikanali.
Kaunselor perlu lebih menunjukkan cirri-ciri positif agar ahli kelompok tahu
bahawa mereka diterima oleh “leader” dan ahli yang lain.
ini sahaja coretan yang saya dapat kongsikan untuk hari ini...
TAQIAH BINTI MOHAMED SALLEH
TAQIAH BINTI MOHAMED SALLEH
No comments:
Post a Comment