Wednesday, May 14, 2014

My story + counseling


            Saya ingin berkongsi cerita mengenai diri saya suatu ketika dahulu. Dulu, saya merupakan seorang yang mempunyai keyakinan diri yang terlalu rendah. Bahkan untuk berhadapan dengan sepupu terdekat juga saya merasa tidak mempunyai keyakinan. Hal tersebut mula ‘menyerang’ diri saya ketika saya berumur 9 tahun. Bayangkan seorang budak yang baru berumur 9 tahun mempunyai sifat tersebut dan terpaksa berhadapan dengan situasi tersebut selama hampir 10 tahun.
Secara jujurnya, sukar untuk saya mengatakan tapi saya ingin berkongsi dan semoga kisah ini dapat dijadikan teladan.
            Saya dilahirkan dalam keluarga yang sederhana. Saya mempunyai ibu bapa yang hebat dan tiga orang adik beradik. Saya merupakan anak sulung. Saya dibesarkan dalam suasana yang bersifat ‘pilih kasih’. Sebelum itu, antara semua sepupu termasuk adik beradik saya, saya dilahirkan dengan kulit yang hitam dan yang lain semuanya dilahirkan dengan kulit yang cerah. Semasa kecil juga saya pernah mengalami kemalangan sehingga meninggalkan parut di dahi saya. Selain itu, saya membesar dengan dikelilingi keluarga sebelah ibu yang agak berada dan bersifat diskriminasi.
            Hal-hal tersebut secara tidak langsung telah menyumbang kepada sifat kurang keyakinan diri yang wujud dalam diri saya. Hal tersebut berterusan sehingga saya bersekolah di sekolah menengah. Di sekolah menengah, terdapat beberapa keadaan yang saya lalui yang menambahkan lagi sifat kurang keyakinan diri saya. Di sini, saya ingin berkongsi satu cerita yang berlaku semasa saya di sekolah menengah. Saya berkawan dengan budak-budak yang pandai, berkulit putih dan popular di kalangan guru-guru. Apabila bersama mereka, saya sentiasa menjadi yang ‘terakhir’, guru-guru tidak mengingati nama saya. Sedikit sebanyak hal ini mempengaruhi keyakinan diri saya. Saya merasakan bahawa saya tidak mempunyai sebarang keistimewaan yang boleh saya banggakan serta yang boleh saya gunakan untuk membangkitkan keyakinan diri saya. Parut yang ada di dahi saya sebenarnya merupakan perkara utama yang menjadikan saya sangat malu untuk berdepan dengan orang lain.
            Pengalaman tersebut mendorong saya untuk mengambil kos kaunseling untuk membantu diri saya sendiri dan yang paling penting saya ingin membantu orang lain yang mengalami situasi yang sama kerana saya sangat-sangat memahami keadaan mereka. Setelah bergelar sebagai mahasiswi di UNIMAS, saya berusaha untuk bangkit dan dalam masa yang sama saya ingin membuktikan kepada individu-individu yang tertentu bahawa saya seorang yang ‘HEBAT’. Saya mencabar diri saya dengan mengikuti aktiviti-aktiviti yang akan membuatkan saya berdepan dengan orang ramai kerana saya ingin membuang sifat kurang keyakinan diri tersebut. Antaranya ialah, saya mengikuti persembahan dan pertandingan untuk tarian, menjadi fasilitator buat pertama kali dalam hidup saya serta yang paling hebat yang pernah saya lakukan adalah mewakili kos kaunseling dalam peragaan iaitu menjadi model dan menjadi juara.
            Hal yang cuba saya tekankan di sini ialah, apa yang penting dalam hidup ini adalah keinginan kita sendiri untuk berubah dan menjadi lebih baik dengan usaha kita sendiri. Selain itu, semasa berada di semester satu, saya telah belajar tentang salah satu teknik yang ada dalam Cognitive Behavior Therapy iaitu melakukan kerja rumah dengan mencabar dan mengambil risiko terhadap tahap kepercayaan diri seseorang. Sebagai contohnya, diri saya sendiri yang mencabar keyakinan diri saya dengan mengikuti aktiviti yang memerlukan saya untuk berhadapan dengan orang ramai.

by, MIZJESS92

No comments:

Post a Comment