Tuesday, May 13, 2014

TRAUMATIC KAUNSELOR VS KLIEN TRAUMATIC

The person trigger my trauma ...

Assalamualaikum….

Tidak ada seorang pun yang mampu memahami saya, jika seseorang itu gagal meletakkan  dirinya pada diri saya sekarang ini. Alhamdulillah, bilangan klien saya kini telah mencapai seramai 10 orang semenjak dari semester 1 sehinggalah sekarang.. Namun dalam 10 orang, hanya dia satu-satunya klien yang telah secara tidak sengaja mencetuskan trigger terhadap trauma yang pernah saya lalui pada masa silam saya…boleh dikatakan klien ke-10 ini juga yang saya dapat secara tiba-tiba pada bulan ini...

untuk pengetahuan pembaca semua..klien ini telah dirujuk oleh salah seorang pensyarah kepada saya…dan keadaannya sangat depress dan memerlukan seseorang untuk mengelakkannya dari membuat tindakan cubaan membunuh diri. Sesi berlangsung selama 4 jam lamanya... dan kemudiannya bersambung lagi sehingga 1 jam 3o minit. Cuba bayangkan keadaan emosi dan fizikal saye pade waktu itu??masa itu saya baru sahaja balik dari membentangkan kes klien di CAIS...


NAMUN...ALHAMDULILLAH...Seperti hari-hari biasa , saya begitu bahagia menempuh hidup dengan indah dan semangat yang luar biasa! Dengan hadirnya seorang pasangan dalam hidup saya, dan kawan2 yang sangat baik, saya kini mampu mengembalikan senyuman dan gelak tawa, saya berasa yakin untuk terus kehadapan. Namun secara jujur, ia kian pudar apabila...saya mula mengendalikan kes trauma ini sama seperti apa yang telah saya lalui waktu dulu...apepun,saye harus bersikap profesional dan pandang ke hadapan :')

Sejujurnya saya masih belum layak untuk mengendalikan kes suicide ataupun gangguan makhluk halus. Tetapi atas dasar tanggungjawab dan rasa ingin membantu yang meluap, saya cuba untuk handle kes ini. Memang berat pada mulanya kerana ia seakan menimbulkan trauma yang saya juga pernah lalui sebelum ini! Walaupun saye sememangnya tahu risiko yang bakal menimpa diri saye, tetapi saye kuatkan hati dengan bantuan dari supervisor,ibu-bapa dan rakan-rakan saye.

Di antara risiko yang akan saye alami secara direct ialah bagaimana untuk saye berhadapan dengan klien yang mempunyai kisah silam seperti saye pada suatu ketika dahulu. Mudah bagi saye untuk menggunakan peluang self-disclosure kepada klien saye, tetapi berat untuk saye melaksanakannya..ini kerana bukan mudah untuk saye melupakan trauma tersebut.

Saya cuba berhadapan dengan kes klien dgn keadaan yang:


1.cuba bersikap tenang

2.mendengar semua luahan hatinya.
3.saya cuba meletakkan diri saye ditempatnya.
4.memberikan respon yg baik.
5.Meneliti apakah punca dan kesan ke atas dirinya.
6.membuat planning untuk klien terus maju ke hadapan.
7. of course..saye berjumpe dan berbincang dgn para pensyarah yang lebih tahu mengenai hal ini :')


Semenjak bersama klien yang telah men-trigger trauma saye, saye mengalami sedikit kesukaran untuk tidur. Malah saye tidak berselera untuk makan selame 2 hari. Mungkin kerana banyak reflection ataupun flashback yang bermain di dalam minda separuh sedar saye. Sehinggakan pada satu tahap, saye bermimpi mengenai klien. Saya sebenarnya turut muntah dan diganggu pada sebelah malam beberapa kali dan ini sememangnya menganggu fokus saye di dalam kelas. Namun berkat mempunyai pasangan dan kawan2 yg sgt baik,mereka turut membantu saye dalam mengurangkan tugasan assignment saye. Saye sangat bersyukur kerana mereka sangat memahami apa yang berlaku di dalam hidup saye!

Hari ke-3, saye melalui hidup seperti biasa. Beberapa orang lecturer turut membantu saye dalam menangani crisis management bersame klien. Alangkah baiknye supervisor yang sangat memahami KEADAAN saye! Cume adakalanya, saye berfikir..saye juga student yang biase..yang ade emosi,,yang ade mase rehatnye..yang ade final exam akan datang dalam mase yang terdekat ini… APA YANG PERLU SAYE BUAT??

saye mengambil nasihat dari pasangan saye iaitu : RAIKAN KEHIDUPAN INI, IZZATI 

Kata2 inilah yang menyuntik kembali energy saye,semangat saye. Ikutkan pada awal sesi, ibu saye yang juga kaunselor, tidak begitu mengalakkan saye mengambil kes ini sebab terlalu berat. Tetapi entah dari mana datangnya kekuatan, untuk saye teruskan juga sesi dengan klien ini. Mungkin ade sesuatu hikmah yang tersembunyi daripade kes ini..kerana saye percaya semuanya datang dari ALLAH.. Dan segalanya akan balik juge kepada ALLAH seperti sediakala…… :’(

Berkat perbincangan juga bersama orang-orang yang lebih bertauliah (kerana ini melibatkan kes student yg agak luar biasa), saye berasa sangat lega dengan tunjuk ajar mereka. Keprihatinan beliau, supervisor, rakan2 saye iaitu Teep,nisha,yoges dan lisa telah banyak merubah action dan thinking sye  !

oh sebelum terlupa! ingin sekali saya kongsikan beberapa tips hebat bagi orang yang menghadapi trauma dan bagaimana untuk menghadapi klien yang trauma. Tips ini saye dapat dari puan salmah selaku salah seorang yang terlibat dalam membantu saye menjalani kes trauma ini. Berikut merupakan link2 terbaik diberi olehnya :')

(rujuk: http://psychcentral.com/lib/five-beginning-steps-for-dealing-with-trauma/000780
dan juga link http://mybpdstory.wordpress.com/2013/09/29/sample-wrap-wellness-recovery-action-plan/ )


sebelum melihat link2 tersebut, saye juga telah membuat crisis management bersama Dr Jam untuk melihat sejauhmana klien dapat berdikari dan dapat mengurus diri jika saya tiada.Ini kerana klien akan bergantung penuh kepada kaunselor,jika hanya kaunselor sahaja yang dipercayainya....DAN BUKAN ORANG LAIN...di sini unsur etika amt penting untuk ditekankan :')

Alangkah indahnye, melihat klien tersebut mampu ketawa dan bercerita. Sekurang-kurangya  intention to suicide sudah berjaya dihilangkan. Dan tujuan entri kali ini, hanyalah sekadar perkongsian. Pesan saye kepada bakal kaunselor sekalian, selagi kite belum mencube sesuatu yang SUKAR ,selagi itu kite belum merasai PAHIT MANIS kehidupan. Jangan gentar,percaye pade diri sendiri, ok! :D

 

NUKILAN: NUR IZZATI SABTU.

semoga hari ini lebih baik dari semalam.


5 comments:

  1. wahhh.. boleh buat 2 kali eh entri kak zati? anyway congrats :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jak mun kitak rajinnn :') ngeeeeeeeee! lagipun tadi dh mtk pendapat puan salmah juak :)...tujuan entri ni sume adalah perkongsian kite sebenarnye....mane tau..terkene dekat klien korang ke nanti..so bile ade pengalaman dah handle kes,ilmu kite kene kongsi..muehehee (^_^)

      Delete
    2. Good Job akak.. tahniah Allah bagi peluang kat akak untuk handle kes ni..

      Delete
    3. terime kasih,syg :)

      dari mana datangnya kekuatan,kalau bukan dari yang menciptakan..iaitu (ALLAH)?

      ...Alhamdulillah.

      Delete