Tuesday, May 26, 2015

HIPNOTERAPI



Sumber : Google

Perkataan  "hypnosis" telah diperkenalkan oleh James Braid, iaitu seorang doktor yang ternama di  England. Sebelum itu, hipnosis dikenali dengan nama Mesmerism / Magnetism. Hipnosis berasal dari perkataan "hypnos" iaitu nama dewa tidur orang Yunani. Namun keadaan hipnosis bukanlah seperti keadaan orang yang sedang tidur. Orang yang sedang tidur tidak menyedari dan tidak boleh mendengar suara-suara disekitarnya tetapi orang yang berada dalam keadaan hipnosis masih boleh mendengar dengan jelas dan bertindak balas terhadap maklumat yang diterimanya, meskipun tubuhnya sedang dalam keadaan rehat (seperti tidur). Selain itu, hipnosis juga ialah satu proses untuk memasuki minda bawah sedar manusia secara lisan dan memanipulasikannya mengikut kehendak yang di persetujui oleh kedua - dua pihak. Biasanya, proses ini digunakan  untuk tujuan perubatan, membuang tabiat buruk, memulihkan trauma dan sebagainya.

Hipnosis hanya dapat dirasakan apabila individu tersebut mengizinkan dirinya untuk mengalaminya. Contohnya, ketika seseorang itu membaca novel atau menonton filem, dan mengizinkan dirinya untuk terpengaruh oleh filem atau hanyut dalam cerita novel tersebut. Kebanyakan orang beranggapan bahawa hipnosis adalah cara untuk menguasai fikiran seseorang namun ianya adalah seni atau proses untuk meneroka dan mengelola fikiran. Pakar hipnosis tidak mempunyai kekuatan ajaib untuk mengendalikan pemikiran seseorang itu. Sekiranya seseorang itu tidak boleh dipaksa untuk menonton filem, maka seseorang itu juga tidak boleh dipaksa untuk dihipnosis. 

Masyarakat selama ini menganggap bahawa hipnosis / hipnoterapi tidak rasional, dan sesuatu yang ghaib serta berunsur mistik. Padahal, hipnosis sebenarnya merupakan fenomena rasional dan ilmiah, supernatural, dan sama sekali tidak bertentangan dengan akal sihat. Oleh itu, hipnosis bukanlah ilmu hitam mahupun ilmu sihir.
                            
                                 


                                                      Sumber : Google

Manfaat hipnoterapi?
Hipnoterapi boleh memberi manfaat kepada banyak pihak dan berperanan dalam bidang kecantikan, kedoktoran, kesihatan tubuh dan fikiran, masalah psikologi, masalah anak dan remaja, perkembangan diri, masalah seksual, dan juga boleh dijadikan sekadar hiburan dan rekreasi mental. Hasil proses terapi yang saya pernah jalani sebelum ini telah membuatkan saya faham bahawa kunci perubahan sebenarnya ada di fikiran bawah sedar kita. Anda sendiri juga boleh mengubah diri anda menjadi apa pun yang anda inginkan, asalkan anda ikhlas dan bersetuju untuk mengubah program fikiran yang tertanam di Fikiran Bawah Sedar anda.  

Setiap manusia yang normal mempunyai kemampuan untuk mengalami hipnosis sekiranya individu tersebut ingin dan ikhlas untuk mengalami hipnosis. Bagi seseorang yang tidak ingin dihipnosis, maka individu tersebut boleh menolak dengan cara mengabaikan semua yang diperkatakan oleh hipnotis (orang yang melakukan hipnosis atau “ahli hipnosis”). Hipnosis sebenarnya adalah fenomena mental semula jadi.  

Saya pernah menjalani sesi bersama hipnotis sebelum ini untuk menghilangkan fobia saya. Fobia saya itu biarlah rahsia ya. Tapi sememangnya rasa fobia saya itu beransur-ansur hilang dan kini saya merasa selesa dan lebih tenang. Sebelum saya mengalami proses hipnosis, saya sebenarnya merasa takut. Banyak benda yang bermain dalam kepala saya. Saya takut sekiranya apa yang saya tidak ingin orang lain ketahui akan terbongkar. Namun, setelah saya mengalami dan berada dalam proses hipnosis, saya merasa tenang, lega dan semakin merasa seronok untuk menjalankan sesi tersebut. Syukur, dengan menjalani beberapa sesi bersama hipnotis, rasa fobia saya itu beransur pulih dan sekarang saya tidak lagi merasa terganggu dengan fobia saya sebelum ini. Melalui pembacaan saya tentang hipnoterapi, proses hipnosis ini sebenarnya mampu “re-programming” minda dan fikiran kita. Oleh itu, sejak saya sendiri mengalami proses hipnosis tersebut, saya berminat untuk mendalami lebih lagi tentang proses hipnoterapi ini.

            Bahagian yang paling saya suka semasa proses hipnosis ialah bahagian terakhir kerana sejurus saya membuka mata, saya pasti merasa sangat lega kerana saya merasakan bahawa ion-ion positif sedang berlegar-legar di dalam tubuh badan saya. Saya tahu bagaimana perasaan orang yang gembira dan saya gembira melihat orang lain gembira dan tertawa. Oleh itu, saya selalu berharap agar saya dapat menggembirakan orang lain. Setiap hari apabila saya bangun di awal pagi, saya akan tanamkan azam untuk membuat yang terbaik untuk sepanjang hari tersebut. Apabila saya melakukan kesalahan atau membuat orang lain tersinggung, maka saya akan berusaha untuk memperbaiki keadaan tersebut untuk hari esoknya. Kerana saya percaya bahawa setiap manusia pasti ingin dihargai. Sehingga hari ini saya pegang kata-kata Ayah saya iaitu ayat yang diambil daripada Alkitab yang berbunyi “Janganlah kamu melawan orang yang berbuat jahat kepadamu, melainkan siapapun yang menampar pipi kananmu, berilah juga kepadanya pipi kirimu”. Bukan bermaksud untuk ditindas tetapi kita harus berbuat baik terhadap semua orang agar mereka juga berbuat baik terhadap kita. 

So, be happy guys! Tanamkan sifat positif dalam diri kita agar apa yang berada di sekeliling kita akan merasakan aura positif dari dalam diri kita. Ingat! Jangan biarkan diri kita dipengaruhi oleh keadaan persekitaran kerana kita sendiri yang mengawal keadaan dalam diri kita.
Sekian, perkongsian dari saya. Semoga bermanfaat!



Sumber : Google

Rujukan

Neldoralee Binti Jikah
42654

14 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Good night Dora, I wonder is that any potential risk of using hypnotherapy? Then, is that any consideration that we should concern with? As I did involve in hypnotherapy previously with my religious teacher. The way she conducted was based on religious method, but I could not get into full hypnosis. That's a terrible experience for me, as I was like seeing something that I don't wish to see.

    From
    Tan Yao Xiong (Ah Bear)
    44370

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good night Ah Bear.. sebenarnya sebelum ini saya berfikir juga sma seperti apa yg Ah Bear fikirkan..tetapi apabila sy merasa dan melalui sendiri pengalaman untuk mengikuti sesi tersebut,bnyk input yg sy dapat.. seperti apa yang saya nyatakan dalam entry sy, kita tidak boleh dipaksa untuk dihipnosis sekiranya kita tidak ingin dihipnosis.. Hipnotis sy sebelum ini juga ada menyatakan bahawa sesi itu tidak akan berjaya sekiranya salah satu pihak tidak memberikan komitmen.. mungkin apa yg Ah Bear alami sblm ini agak sedikit berbeza drpd cara yg saya pernah ikuti namun setiap kita mempunyai penerimaan yg berbeza2 dan cara hipnotis juga sememangnya berbeza..Tp satu yg saya ingin katakan pd Ah Bear, jgn takut utk melalui pengalaman seperti ini..namun, sekiranya Ah Bear tdak bersedia so ada baiknya kumpulkan semangat dlu ya supaya Ah Bear lbh bsdia dan fokus serta tidak was-was.. Terima kasih Ah Bear!

      Delete
    2. Terima kasih Dora, mungkin masa tu saya tak bersedia, dan mungkin trust dengan religious teacher tu tak ada, so menang susah nak masuk hipnosis. Walaupun, teknik ini berkesan untuk meningkatkan kesedaran saya terhadap isu yang dihadapai, tetapi memang tidak selesa dengan itu

      From Bear

      Delete
    3. Terima kasih Dora, mungkin masa tu saya tak bersedia, dan mungkin trust dengan religious teacher tu tak ada, so menang susah nak masuk hipnosis. Walaupun, teknik ini berkesan untuk meningkatkan kesedaran saya terhadap isu yang dihadapai, tetapi memang tidak selesa dengan itu

      From Bear

      Delete
  3. Perkongsian yang sngat bagus dora. Sebelum ini sy selalu mendengar perkataan hipnosis, tetapi kurang jelas dengan maksud yang sebenarnya. terima kasih atas perkongsian ini.

    from :
    Nor Aisha
    42798

    ReplyDelete
  4. Perkongsian yang sngat bagus dora. Sebelum ini sy selalu mendengar perkataan hipnosis, tetapi kurang jelas dengan maksud yang sebenarnya. terima kasih atas perkongsian ini.

    from :
    Nor Aisha
    42798

    ReplyDelete
  5. Perkongsian yang sngat bagus dora. Sebelum ini sy selalu mendengar perkataan hipnosis, tetapi kurang jelas dengan maksud yang sebenarnya. terima kasih atas perkongsian ini.

    from :
    Nor Aisha
    42798

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 Aisha.. sememangnya sharing is caring ya.. haha!

      Delete
    2. Sama2 Aisha.. sememangnya sharing is caring ya.. haha!

      Delete
  6. Hi Dora,

    Sebenarnya saya amat tertarik dengan hipnoterapi melalui penceritaan kamu dahulu. Bagi saya, ia memberi eluang kepada kita untuk melangkah dari satu fasa yang gelap ke fasa yang lebih cerah dan lebih memberi keyakinan. Sewaktu kamu menceritakan dulu, saya amat tertarik dan kalau diberi peluang untukmerasai sendiri hipnoterapi ini, ia sangat mengujakan saya. Bagi saya, saya mampu untuk keluar ke satu fasa yang sebenarnya saya sendiri mahu tinggalkan. Its a good sharing Dora! :)

    Siti Nur Syahirah Saad (syee)
    44167

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa Syee.. bagi sy secara peribadi memang banyak membantu sy utk keluar dr keadaan yg sememangnya membebankan sy selama ini.. apa yg pntg kita ikhlas utk lakukan sesuatu bnda tu ya.. o ya satu lg sy mau share, melalui hionoterapi ini jg secara tidak langsung sy rasa semakin termotivasi dan membuatkan sy selalu bfkir bnda yg positif kerna melalui sesi ini saya banyak belajar tentang aura positif itu.. Terima kasih Syee!

      Delete
  7. Do, sekali baca entri ko nie terus saya macam mau try pula hipnoterapi nie...Nanti cuti nie mau buat appointment dengan Encik Azmil la :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..dipersilakan Alyaaaa...mmg best ba..try something new! ahaa..buatla appoinment ahh...

      Delete