Asssalamualaikum & Salam
Sejahtera.. J
Perkataan
modul acap kali kedengaran dalam kalangan pelajar, terutamanya bagi
individu-individu yang terlibat secara aktif dalam penghasilan produk latihan
atau pembangunan modal insan.
Sumber : Google |
Sebelum itu,
kita mestilah betulkan dahulu tanggapan kita mengenai modul itu membawa maksud
yang sama dengan aktiviti. Tanggapan itu tidak dikatakan salah cuma, modul
bukanlah membawa maksud aktiviti, bahkan aktiviti merupakan salah satu cabang
daripada modul.J
Berikut merupakan
input-input yang sangat memberi makna kepada saya untuk dikongsikan dengan
rakan-rakan kelas yang cantik lagi kacak. :P
Pengetahuan
yang berharga ini saya perolehi dari Bengkel
Kaedah Pembangunan Modul Kaunseling
yang di bentangkan oleh Prof Madya Dr.
Jamaluddin Ahmad iaitu pakar dalam
pembangunan modul sempena Sarawak Peers
Colloquium 2015 (SPC’15).
Sumber: Google |
Apakah itu MODUL?
Suatu
bahan, alat dan sumber yang mengandungi pelbagai aktiviti atau nota lengkap
yang telah dirancang secara sistematik bagi memudahkan individu mencapai dan
menguasai objektif-objektif yang telah ditetapkan.
Jenis-jenis MODUL
1.Berpandukan Fasilaltator
1.Berpandukan Fasilaltator
CONTOH: Modul
Motivasi & Modul Latihan
2.Tidak Berpandukan Fasilatator
2.Tidak Berpandukan Fasilatator
CONTOH:
Modul Pengajaran & Modul Akademik
3. Gabungan
3. Gabungan
CONTOH:
Modul berbantukan fasilatator & tanpa bantuan fasilatator
Langkah-langkah Pembangunan MODUL
1. Pembinaan MODUL
1. Pembinaan MODUL
· BERPANDUKAN
MODEL: Pembinaan modul haruslah berpandukan model. Model merupakan rujukan bagi
individu membangunkan modul yang baharu atau penambahbaikkan modul sedia ada. Terdapat
3 jenis model yang dapat dijadikan rujukan iaitu:
1. Model Rusell (1974)
2. Model Sidek Mohd Noh
3. Model Sharifah Alawiyah As-Sagof
2. Kesahan MODUL
2. Kesahan MODUL
“Modul yang baik
seharusnya telah disahkan oleh pakar modul ke atas kandungan aktiviti dalam
modul tersebut.”
Apabila modul sudah dibangunkan, ia harus
melalui ujian rintis dahulu untuk melihat kekuatan serta kelemahan modul tersebut
dan seterusnya dihantar kepada pakar untuk melihat kesahan modul dan juga
kandungan (aktiviti yang ada dalam modul). Pakar adalah individu yang membuat thesis mengenai modul, menggunakan
jurnal daripada luar dan juga dalam Negara sebagai rujukan dan menerbitkan buku
berkaitan pembangunan modul.
3. Kebolehpercayaan MODUL
Bagi melihat kebolehpercayaan modul, satu(1) instrumen
haruslah dibangunkan sendiri oleh pencipta modul itu sendiri. Pembinaan instrumen
haruslah berdasarkan kepada langkah-langkah
dalam akiviti modul atau berdasarkan kepada objektif modul.
Kesalahan dalam Pembangunan Instrumen
- Setiap pembangunan instrumen mempunyai item (soalan).
CONTOH:
1. Saya suka makan KFC dan McD 1 2 3 4 5 (X)
2. Saya suka makan KFC atau McD 1 2 3 4 5 (X)
· ‘DAN’
& ‘ATAU’ tidak boleh digunakan kerana mengandungi dua maksud.
·
Jadikan setiap
ayat membawa satu maksud sahaja.
1. Saya suka makan KFC 1 2 3 4 5 (/)
2. Saya suka makan McD 1 2 3 4 5 (/)
Soal selidik(instrumen)
hendaklah diberikan sesudah sahaja semua aktiviti modul dijalankan. Setelah itu,
data yang diperolehi haruslah di masukkan dalam perisian SPSS. Kebolehpercayaan
modul itu dapat disahkan apabila significant
value lebih daripada 0.8 dan ke atas.
4. Keberkesanan MODUL
I.
Menentukan sejauh mana sesuatu modul itu memberi
impak yang positif atau negatif.
II. Dilakukan melalui pelbagai kajian seperti kajian
eksperimen yang melibatkan ujian r dan ujian pasca.
III.
Perlu mennggunakan satu soal selidik tertentu
(seperti konsep kendiri, motivasi personaliti, dll).
Sekian sahaja langkah-langkah yang perlu dijalankan dalam proses pembinaan modul. Moga memberi manfaat kepada rakan-rakan sekalian.
Setakat ini
sahaja perkongsian saya pada kali ini.
Sekian, terima kasih.
Salam sayang,
Syee :)
(Siti Nur Syahirah Saad,
44167)
No comments:
Post a Comment