“ Inilah
jalan dakwah awak! Jika benar awak ingin membantu Islam, mengapa tidak membantu
umat Islam mengatasi masalah mereka terlebih dahulu agar kamu dan mereka bersama-sama dalam jalan Dakwah ini?”
Kata-kata yang dilontarkan oleh seorang
pensyarah saat penulis meluahkan hasrat untuk menukar jurusan Kaunseling kepada
Sains Biologi. Kata-kata itulah membakar semangat penulis dan menjadi pendorong
disaat penulis merasakan tidak kuat untuk terus berada dalam bidang ini. Oleh
yang demikian, entri kali ini, penulis ingin memperkenalkan apa itu Kaunseling
Islam J
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Di
Malaysia pendekatan kaunseling adalah berasaskan amalan kaunseling dari Barat yang
didapati kurang sesuai terhadap klien yang beragama Islam. Isu untuk mengkaji
dan mengubahsuai amalan kaunseling barat ini pernah dicetuskan Halim (1986).
Hassan Langgulung (1990) menjelaskan kaunseling barat tidak sesuai diamalkan di
Malaysia kerana didapati banyak amalan yang bercanggah dengan nilai dan budaya
tempatan yang melibatkan soal akidah, sosial, hukum-hakam dan pendidikan
dikalangan masyarakat Islam.
http://mybookstore.usim.edu.my/ |
KONSEP DAN MODEL KAUNSELING ISLAM
Konsep kaunseling Islam bukan sahaja
meliputi konsep hubungan di alam nyata, namun melibatkan hubungan antara
seorang kaunselor yang terlatih dengan klien yang mempunyai masalah psikologi
seperti kemurungan, kecelaruan mental dan kecelaruan personaliti. Konsep ini
juga menjangkau hal-hal yang dialami manusia selepas mati (alam akhirat) yang
berkaitan dengan keimanan seseorang (kepercayaan kepada Tuhan, alam akhirat,
pahala dosa, syura,neraka dan hari kiamat (Aziz Salleh, 1996).
Dalam konteks kaunseling Islam,
keputusan dan pemilihan klien hendaklah berdasarkan sumber Al Quran, hadis,
sunnah Nabi dan ijmak ulama. Dalam hal
ini, kefahaman yang diterapkan menerusi kaunseling Islam ini bersesuaian dengan
firman Allah SWT yang bermaksud:
‘Tiap-tiap yang
bernyawa akan merasai mati ‘.
(Ali Imran:185)
(Ali Imran:185)
Oleh itu pertolongan yang diberikan oleh seorang kaunselor bukan sahaja merupakan
nasihat, bimbingan, bantuan atau pertolongan untuk seorang klien untuk hidup
sejahtera di dunia, malahan akan membawa kesejahteraan di akhirat. Oleh itu, untuk menjayakan konsep ini
kaunselor seharusnya mempunyai latar belakang pendidikan dan latihan berkaitan
dalam bidang kaunseling dan agama, pengalaman yang luas dan sifat yang sesuai
sebagai seorang kaunselor. Hal ini demikian
kerana dalam kaunseling Islam, kaunselor ialah tempat rujukan, rol model dan
contoh yang terbaik sebagaimana sabda Rasullah SAW:
‘Sebaik-baik
manusia ialah yang bermanfaat kepada manusia’.
PENDEKATAN
KAUNSELING ISLAM
Perkara yang menarik minat penulis untuk mendalami
ilmu Kaunseling Islam adalah apabila Othman Mohamed (2000) memperkenalkan Teori
Psikologi ad Din sebagai suatu usaha memenuhi unsur spirituality dalam
dimensi pendekatan teori kaunseling. Beliau mengungkapkan bahawa spirituality
sebagai satu klasifikasi baru bagi mengatasi kekosongan ruang yang nyata
dalam diri manusia.
Menurutnya, terapi Teori
Psikologi ad Din bertujuan melahirkan suatu kesedaran baru dengan menggunakan
tekad dan akal klien bagi menjana perubahan. Dalam proses Teori Psikologi ad
Din, beliau menerangkan terdapat lima peringkat:
i.
Penerokaan dan kefahaman
nafsu
Peringkat ini penting bagi menimbulkan keyakinan
dan sokongan klien bahawa kaunselor mengambilberat terhadap diri klien.
ii.
Diagnosis
Kaunselor
akan mengenalpasti gangguan masalah klien secara teliti dari aspek fikiran, emosi
dan tingkah laku.
iii.
Penerokaan dan kefahaman
berteraskan taqwa
Kaunselor
meneroka gangguan masalah klien berdasarkan perbincangan, tunjuk ajar dan
pemberian maklumat berteraskan taqwa.
iv.
Ikhtiar dan tindakan
Klien yang
berjaya menangani masalah akan menghasilkan insan yang bersyukur manakala jika
gagal, klien perlu mengulangi proses ini diperingkat diagnosis.
Othman turut menegaskan
sebagai seorang kaunselor perlu memiliki sifat taqwa. Ini kerana taqwa terletak
antara proses ikhtiar dengan tindakan teknik seseorang kaunselor. Oleh yang
demikian, saranannya supaya seseorang kaunselor yang mahu memiliki sifat taqwa
harus berpegang kepada ciri sidik, amanah, tablik dan fatanah.
KAUNSELOR ISLAM
Siapakah sebenamya
kaunselor? Islam pada prinsipnya meransang Muslimin seluruhnya supaya menjadi
kaunselor dalam apa jua jurusan dan perkara yang mereka tahu dan berkemampuan.
Kaunselor dan perbuatan kaunseling adalah dipandang mulia oleh Islam. Kaunselor
yang dianggap sebagai profesional ialah individu yang mendapat latihan dari
segi teori dan praktik dalam bidang kaunseling. Sifat-sifat atau ciri-ciri
kaunselor Islam dirujuk kepada sifat-sifat kenabian. Melalui sifat-sifat
kenabian sahajalah seseorang kaunselor itu boleh memainkan peranannya dengan
sempuma. Sifat-sifat yang wajib ada pada seseorang kaunselor ialah sidiq,
amanah, tabligh dan fatanah. Rasulullah s.a.w. merupakan seorang kaunselor
contoh yang harus diteladani oleh semua kaunselor. Berikut merupakan sifat-sifat
dan konsep utama yang boleh menjadi landasan kepada tugas-tugas seorang
kaunselor lslam:
Beriman
dan bertakwa kepada Allah
Beriman dan bertaqwa
kepada Allah merupakan asas peribadi yang mulia seseorang manusia. Dengan iman
dan taqwalah seseorang kaunselor mempunyai keyakinan yang teguh dalam menjalankan
tugas kaunseling.
Jujur
dan Ikhlas
Jujur atau benar
bermaksud, bertutur atau memberitahu atau membuat sesuatu dengan sebenarnya.
Kaunselor perlu jujur dengan klien dan juga dengan dirinya sendiri.
Benar
(sidiq)
Sifat ini menjadikan
seseorang itu akan bercakap benar, berterus terang dan tidak
menambah atau mengurangi
apa yang didengarnya. Benar bukan sahaja pada tutur kata tetapi juga daripada
segi perbuatan dan niat.
Berani
Kaunselor perlu berani
iaitu berani kerana Allah dan berani kerana hak. Beliau perlu berani menghadapi
apa sahaja risiko dan rintangan meskipun mengancam nyawanya sendiri semata-mata
kerana Allah.
Adil
Berlaku adil dalam
berbicara, tutur kata, mengambil tindakan dan membuat keputusan, adalah amat
dituntut. Sikap adil seseorang kaunselor menjadikan klien berasa puas hati,
dihargai dan dihormati.
Pemurah
dan ramah
Ketika menolong orang
yang memerlukan bantuan, kaunselor haruslah mempunyai sifat pemurah dan ramah.
Tutur kata yang sopan dan ramah serta air muka yang manis membuat klien rasa
dihargai.
Sabar
dan Tenang
Sifat-sifat ini penting
bagi mengawal emosi dan keadaan jika timbul sebarang masalah, konflik dan
ketegangan.
Adab
dan Akhlak
Adab dan akhlak yang
baik bagi seseorang ialah tidak berdendam, boleh memaafkan kesalahan orang
lain, memberi salam dan menghormati orang lain. Jangan sesekali memalingkan
muka ketika bercakap.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Secara keseluruhannya,
penulis ingin menyatakan bahawa bidang kaunseling ini sebenarnya tidak terlalu
jauh dengan apa yang penulis inginkan sebenarnya terutama sekali apabila
penulis menuntut di UNIMAS. Hal ini demikian kerana, UNIMAS mempunyai kelebihan
dan keunikan yan mungkin tidak boleh didapati di IPT lain (pendapat penulis lahJ).
Gabungan 3 elemen yang diterapkan di kursus Kaunseling di UNIMAS iaitu sains
kognitif, pembangunan manusia dan juga teknologi maklumat membuatkan penulis
merasakan kesinambungan dalam bidang sains dan juga keperluan manusia. Malahan,
kaunseling Islam menjadi tarikan penulis kerana, penulis mampu menghayati
ayat-ayat Al Quran yang sudah jelas menyatakan bahawa fenomena kaunseling sudah
dimulakan sejak dari zaman Rasulullah s.a.w. lagi. Hal ini membuatkan penulis
sedar bahawa bidang ini menjadi keperluan untuk masyarakat sekarang dan
Alhamdulillah penulis telah mengaplikasikan sedikit sebanyak ilmu ini didalam
beberapa sesi yang penulis kendalikan. Sekian.
Coretan dari,
Khalish Binti Khairi (41683)
RUJUKAN:
Abdul Halim Othman. 1986. ‘Beberapa isu
kaunseling barat dan implikasinya terhadap praktik
kaunseling di Malaysia’. Kertas kerja dibentangkan di Seminar
Kaunseling, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Hassan Langgulung. 1990. ‘Kaunseling dalam
masyarakat islam’. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kebangsaan Kaunseling
dalam masyarakat islam, YADIM, Kuala Lumpur.
Aziz Salleh (1996), Kaunseling Islam
Asas, Kuala Lumpur: Utusan Publication.
Othman Mohamed. 2000. ‘Prinsip psikoterapi dan
pengurusan dalam kaunseling’. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Maklumat yang sangat jelas. Sungguh tidak sangka, ilmu islam pun boleh diterapkan didalam kaunseling.
ReplyDeletePerkongsian yang menarik dan bermanfaat. satu pesanan kepada penulis agar berhati-hati untuk tidak mencuba menerapkan value sendiri terhadap klien atau countertransference. All the best!
ReplyDeletePerkongsian yang sangat bermanfaat untuk kita semua.. :)
ReplyDeleteNor Aisha
42798